torsdag 20 september 2012

Dagens burk & Vaasa by night

Dagens burk är full färggrann, charmig och perfekt storlek. 
Ännu bättre blir den när jag tänker på att jag fått den som gåva.
Det är skönt med vänner som känner en så väl att när de ser en Twist burk på skrotmarknad i Sverige, 
så tycker de att den skulle passa hos mig. 
Men jag kan nog tänka mig många andra hem där den vackra burken skulle passa bra också, som hos Aprill Aprill.


Burken är fylld av kakor, en riktigt tant Elna sort, kardemummakakor.

Igår kände jag mig som världens äldsta blivande tjugofyraåring när jag släpade hem två tunga kassar med ingredienser till kalaset på söndag.
Jag ledde min cykel för det var så mycket folk i farten på gatorna, varför det var så hade jag ingen aning om innan en affisch dök upp, "Vaasa by night" stod det. Det där evenemanget jag aldrig riktigt deltagit i eftersom jag bott i Åbo de senaste myndiga åren.

Ja just, det förklarade varför alla bar på Alko kassar och inte bakingredienser. Jag kände ett litet behov av att bli ivrig på att dricka öl och festa fastän jag längtade efter att få sätta igång och vispa ägg och socker poröst.
Tänkte att nu borde jag ringa till en vän och söka sympati, få henne att övertyga mig om att det är ett evenemang för de som just blivit myndiga. När min kompis svarar så låter det lite stökigt i bakgrunden, hon sitter nämligen på krogen och dricker öl.

Klockan halv åtta kommer jag hem och börjar baka sju sorters kakor. Jag bränner kakorna och muffinsen blir torra när jag snålat med smöret.
Jag borde ha druckit öl istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar